AL-İ İMRAN 6 |
هُوَ
الَّذِي
يُصَوِّرُكُمْ فِي
الأَرْحَامِ
كَيْفَ
يَشَاءُ لاَ
إِلَـهَ
إِلاَّ هُوَ
الْعَزِيزُ
الْحَكِيمُ |
6. Sizi rahimlerde
dilediği gibi şekillendiren O'dur. O'ndan başka hiçbir İlah yoktur. O Azizdir,
Hakimdir.
Bu buyruğa dair
açıklamalarımızı iki başlık halinde sunacağız:
1- insanlara Şekil Veren:
2- Allah, Dilediği Şekilde
Şekillendirendir:
1- insanlara Şekil
Veren:
Yüce Allah'ın:
"Sizi rahimlerde dilediği gibi şekillendiren O'dur" buyruğu ile Yüce
Allah bizlere, insanları annelerin rahimlerinde kendisinin şekillendirdiğini
haber vermektedir,
"Rahim"
kelimesi rahmetten gelmektedir. Çünkü rahim (akrabalık) kendisi sebebiyle
insanların karşılıklı olarak merhamet göstermelerine sebeptir.
"suret
(şekil)" kelimesi ise birşeyi meylettirmek için kullanılan (...) dan
gelmektedir. "Suret" buna göre belli bir şekle ve belli bir konuma
benzemeye meyleden şeyin adıdır,
Bu ayet-i kerime ile
Yüce Allah, tazim edilmektedir. Muhtevası içerisinde Necran hıristiyanlarının
görüşleri reddedilmekte, Hz. İsa'nın şekil verilen kimselerden olduğu ifade
edilmektedir. Bu ise aklı başında herhangi bir kimsenin inkar edemeyeceği bir
husustur. Yüce Allah Haşr Süresi (5. ayette) ile Mü'minün Süresi'nde (12-14.
ayetlerde) şekillendirmeye dair açıklamalarda bulunmuştur. Aynı şekilde
Peygamber (s.a.v.) de İbn Mes'ud tarafından rivayet edilen hadis-i şerifte buna
dair açıklamalarda bulunmuştur ki, bu hadis-i şerif de Yüce Allah'ın izniyle
(az önce belirtilen yerde) gelecektir.
Yine bu ayet-i kerimede
tabiatçıların görüşleri de reddedilmektedir. Çünkü tabiatçılar tabiatı mutlak kahhar
(etkin güç) olarak kabul etmektedirler. Onların görüşlerini redde dair
açıklamalar ise Tevhid ayetinde (el-Bakara, 164. ayet 14. başlıkta) geçmiş
bulunmaktadır. Adı Muhammed b. Sencer olan İbn Sencer'in Müsned'inde de şu
hadis-i şerif yer almaktadır: "Muhakkak Yüce Allah ceninin kemiğiyle
kıkırdaklarını erkeğin menisinden, onun yağ ve etlerini de kadının menisinden
yaratır" denilmektedir.
İşte bu, çocuğun hem
erkeğin hem de kadının menisinden yaratılmış olduğunun en açık delilidir. Yüce
Allah'ın: ''Ey insanlar! Şüphesiz Biz sizleri bir erkek ve bir dişiden
yarattık. .. " (el-Hucurat, 13) buyruğundan açıkça anlaşılan da budur.
Müslim'in Sahih'inde de
Sevban yoluyla gelen hadis-i şerifte şöyle denilmektedir: Yahudi, Peygamber
(s.a.v.)'a dedi ki: Ben sana yeryüzü insanları arasında bir peygamberin, yahut
bir ya da iki kişinin dışında hiçbir kimsenin bilmediği bir hususu sormaya
geldim. Hz. Peygamber: "Buna dair bilgiyi sana verecek olursam bunun sana
faydası olur mu?" diye sorunca Yahudi, dedi ki:
Ben de kulaklarımla
duymuş olurum. (Devamla) dedi ki: Ben sana çocuğun durumu hakkında sormaya
geldim. Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurdu: "Erkeğin suyu beyaz, kadının
suyu sarıdır. Bir araya gelip de erkeğin menisi kadının menisinden üstün
gelirse Yüce Allah'ın izniyle erkek çocukları olur. Şayet kadının menisi
erkeğin menisinden üstün gelirse Allah'ın izniyle çocukları kız olur. ''
Buna dair açıklamalar da
Yüce Allah'ın izniyle Şüra Süresi'nin sonlarında (49-50) gelecektir.
2- Allah, Dilediği
Şekilde Şekillendirendir:
Yüce Allah'ın:
"Dilediği gibi şekillendiren" buyruğu; güzellik, çirkinlik, siyahlık,
beyazlık, uzunluk, kısalık, azaların sağlıklı olması yahut herhangi bir
noksanlık ve buna benzer mutluluk ve bedbahtlık gibi hususları ifade eder.
İbrahim b. Edhem'den nakledildiğine göre Kur'an okuyucuları onun meclisinde
bildiği hadislerin bir kısmını dinlemek üzere bir araya geldiler. Onlara şöyle
dedi: Beni meşgul eden dört şey vardır. Bunlarla uğraştığım için hadis rivayet
edecek boş vaktim olmuyor. Ona: Seni meşgul eden şeyler nelerdir? denilince şu
cevabı verdi: Bunlardan birincisi şudur: Ben Yüce Allah'ın şu buyruğunda sözünü
ettiği Misak Günü üzerinde düşünüyorum: "Bunlar cennetliktir ve aldırış
etmiyorum, bunlar da cehennemliktir aldırış etmiyorum." İşte ben bu
ayrımın yapıldığı vakit, bu iki kesimden hangisinde idim, bilemiyorum. İkinci
husus rahimde bana şekil verildiği zamanda rahimler üzerinde görevli olan
melek: "Rabbim, bu bedbaht mıdır yoksa mutlu mudur?" diye sorduğunda
cevabın ne olduğunu bilemeyişimdir. üçüncü husus ölüm meleği ruhumu
kabzedeceğinde: "Rabbim, küfür ile birlikte mi iman ile birlikte mi
(ruhunu kabzedeyim)?" diyeceğinde ne cevap verileceğini bilemiyorum.
Dördüncü husus ise: ''Ey günahkarlar, siz bugün ayrılın'' (Yasin, 59) buyrulacağı
vakit, ben iki kesimden hangisi arasında olacağımı bilemeyişimdir.
Daha sonra Yüce Allah:
"O'ndan başka hiçbir ilah yoktur" diye buyurmaktadır. Yani O'ndan
başka yaradan, O'ndan başka süret ve şekil veren yoktur. İşte bu, O'nun
vahdaniyyetinin delilidir. Nasıl olur da İsa kendisi şekillendirilmiş iken
şekil veren, kuvvet veren olabilir?
"O Azizdir"
asla mağlub edilemez, "Hakimdir" hikmet sahibi olandır veya herşeyi
sapasağlam yapandır. İşte bu da özellikle sözkonusu ettiği şekillendirme
hakkında daha da özel bir ibaredir.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN